در تامین صلح ثبات کشور نیروهای داخلی و خارجی لازم و ملزوم یکدیگر اند
فخرزاد فخرزاد

خوب است گرمحک تجربه آید بمیان

                                              تاسیه روی گردد هرکه در او غش باشد

 

یک هفته از تدویر جلسه ناتو که بخاطر تجلیل شصتمین سالگرد سازمان مذکور دریکی از شهرهای فرانسه دایر گردیده بود سپری میشود .

در جلسه متذکره مسله افغانستان از جمله استراتیژی جدید اوباما مورد بحث و بررسی قرار گرفت از فیصله های آن در ظاهر امر همه اشتراکننده گان حمایت نمودند .

اوباما نسبت حمایت اشتراکننده گان از استراتیژی خویش خوشنود به نظر میرسید .

بعداز آن در چندین مصاحبه خویش به نابودی هراس افگنان و القاعده تاکید ورزید .

صدراعظم آلمان مسله افغانستان را یک آزمون بزرگ برای سازمان ناتو یاد کرد .

روزنامه های فرانسوی از ناکام شدن سازمان متذکره در افغانستان اظهار نگرانی راه نظامی را راه حل ندانسته بر عملی شدن سایر عرصه ها از جمله اقتصادی و غیره تاکید نمودند .

در جریان جلسه ده ها هزار تن شهروندان فرانسه در نقاط سرحدی آلمان دست به مظاهره خیابانی زده که مظاهره بعدا˝ یه خشونت مبدل شده یک هوتل و بعضی تعمیرهارا به آتش زدند و خواهان قطع جنگ در افغانستان و انحلال سازمان ناتو شدند .

و پولیس بواسطه استعمال گاز اشکاور آنها را پراگنده ساخته و عده از نماینده گان آنها را گرفتار نمود .

درین جلسه اشتراکننده گان وعده اعزام پنج هزار سرباز اضافی در جریان تدویر انتخابات و مبلغ یکصد ملیون دالر دیگر را وعده دادند .

در رابطه تصامیم جلسه سازمان فوق الذکر و پیامدهای بعدی آن مردم , آگاهان امور , سران , نماینده گان کشورها , سازمانهای ملی و بین المللی واکنش و اظهار نظرهای مختلف نموده اند چند مثال ازیک هفته گذشته خدمت خواننده گان گرامی  قرار میدهم .

مردم و آگاهان امور علت ناکامی جامعه جهانی و سازمانهای بین المللی را تن ندادن بخواستهای اساسی اکثریت مردم و نیروهای داخلی خوانده و اضافه می نمایند که جای تاسف است که سازمانهای بین المللی از جمله حقوق بشر , ملل متحد , ناتو و غیره در مجالس و محافل از جمله جلسه بن - پاریس بخواست های اکثریت مردم و نیروهای داخلی کمتر توجه کرده اند .

که ثمره آن فقر , بیچاره گی , بی سوادی , بیکاری , خشونت , خصومت , دهشت , وحشت , قانون ستیزی , فرهنگ ستیزی , زن ستیزی , عدم امید به آینده و خونریزی های دوامدار میباشد ازهمین لحاظ است که بیش از یکنیم ملیون تن از جمله جوانان , کودکان زنان به مواد مخدره آغشته میباشند .

نورالحق علومی در مورد اشتباهات ناتو چنین یادآور میشود .

اتکا بخود انجام عملیات ها باساس راپورهای های غلط شتابزده عدم توجه به مرکز اصل هراس افگنان , وتقویه قوای مسلح افغانستان که باعث تلفات جانی شده سبب بی اعتبار شدن ناتو در بین مردم گردیده است .

اضافه مینماید که تروریزم دشمن مشترک ما بوده غرض ازبین بردن آن به همکاری منطقه ئی ضرورت است و خواهان دمواکراتیزه شدن افغانستان نیز شد .

شاه محمود قریشی میگوید !

بین دولت پاکستان و ایالات متحده امریکا در مبارزه با تروریزم فاصله ایجاد گردیده است و علت آنرا بمباردهای هوائی توسطه طیاره های بی سرنشین در مناطق قبایلی و کمک های با قید شرط آن برای پاکستان خواند .

یک کارشناس افغانستان بمباردها را بالای هراس افگنان مثبت خواند ودر مقابل کارشناس پاکستانی میگوید پاکستان با شورشیان مخالفت نداشته مبارزه با تروریزم اهداف و منافع امریکا بوده اضافه می نماید پاکستان وظایف خویش را انجام داده است کارشناس افغانی عملیات های هوایی را بالای هراس افگنان به نفع دولت ملکی پاکستان خوانده و اضافه می نماید عده از اعضای ارتش بخصوص آی اس آی خواهان سرکوب هراس افگنان نمیباشند .

کارشناس پاکستانی حملات انتحاری را در پاکستان یک عکس العمل در مقابل عملکردهای امریکائی ها و حساب دادن پولهای کمکی داده شده امریکا را توسطه دولت پاکستان دور از امکان میخواند ا.

ز طرف دیگر مقامات ارتش نظامی امریکا در رابطه به ارتباطات ارتش آی اس آی با هراس افگنان اظهار نگرانی و بالای آنها در مورد مبارزه با تروریزم به دیده شک می نگرند .

درین روزها در پارلمان کشور قانون شرکت های امنیتی خصوصی مورد بحث است مردم ولایت غزنی از خود سری های سه شرکت امنیتی خصوصی ابراز نگرانی نموده اند مسولین وزارت ترانسپورت از عقد قرارداد امنیت میدان های هوایی کابل , بلخ و غیره با سه شرکت  امنیت خصوصی خارجی به مبلغ 44 ملیون دالر امریکایی طی سه سال آینده خبر میدهند .

باید یادآور شد که یک گروه پژوهژگران خارجی خواهان قانونی شدن شرکت های مذکور شده اند اضافه می نمایند که در کشور ما 60 شرکت امنیتی خصوصی وجود دارد از جمله 39 شرکت آن دارای جواز بوده متباقی غیر قانونی میباشند .

آگاهان امور موجودیت شرکت های متذکره را به نفع صلح و ثبات ندانسته اضافه می نمایند که چرا آنهائیکه دپلوم وطنپرستی در دست دارند مورد پذیرش مسولین امور و حامیان خارجی آنها قرار ندارند و خواهان تقویه قوای مسلح مدرن با جلب افسران متجرب , تحصیل کرده میباشند .

مردم و جهانیان آگاهی دارند که دراین روزها در حدود 45 تن قربانی بواسطه قاچاقبران انسان در شهر کویته پاکستان شده اند و 20 تن کودکان به بدرف های کشور ایتالیا پناه برده اند که در حقیقت این یک نوع شرمساری برای مسولین امور و جامعه جهانی میباشد .

مردمان ولایت های غزنی , سمنگان , بدخشان به نسبت اعمال ظالمانه والی های مذکور و سایر مسولین دست به مظاهر ه زده اند و مردم خشمگین دایکندی بالای رئیس محکمه و عده از افسران پولیس آن ولایت حمله نموده و آنها را لت و کوب کرده اند .

مسولین از آلوده بودن ادارات دولتی و کشورهای دونر حرف میزنند که مثال زنده آن ریاست انحصارات مباشد که توسطه مسولین وزارت تجارت متهم به استفاده جویی شده اند و یک عده از اعضای پارلمان از هدر رفتن 80 فیصد کمک های جهانی یادآور شده گسترش فقر و بدبختی بی سابقه را یکی از عوامل عمده آن می شمارند .

خانم کلنتن در جلسه هاگ از فعالیت های ریاست همبستگی ملی ستایش نمود مردم میگویند صدای دول از دور خوش است .

مردم ولایت قندهار به نسبت اختتاف حاجی صادق یک تن از تجاران ملی آن ولایت که توسطه یک عده از افراد که با لباس پولیس ملبس بودند صورت گرفت دست به مظاهره زدند .

بیت اله محسود کشته شدن 14 تن را که در شهر نیویارک توسطه یک فرد مسلح صورت گرفت انتقام جویی در مقابل عملکردهای امریکایی بواسطه گروه خود خوانده و مسولیت آنرا پذیرفت .

یک زن در گردهمایی زنان در شهر کابل اظهار داشت که در ولایت نورستان هنوزهم دختران ما به حیوانان تبادله میشوند .

سازمان توسعه ملل متحد غرض رفع فقرزدایی توجه به ظرفیت سازی وغیره ازهمکاری یک ملیارد دالر امریکایی طی چهار سال آینده بواسطه کشور امریکا خبر میدهد مردم میگویند این کمک هم مثل 32 ملیارد دالر گذشته به هدر خواهد رفت .

مسولین وزارت صحت عامه از  فعالیت هزاران کلینیک و پوست های صحی در روستا ها و شهرها حرف میزنند مردم از ناحیه نبودن دکتوران و عدم ادویه لازم طبی در اکثر کلینیک ها و شفاخانه ها شکایت دارند و اضافه مینمایند که طبابت به تجارت تبدیل شده است ازهمین لحاظ است که اکثریت مردم از تداوی محروم میباشند .

کشاورزان ولایت بدخشان به کشت دوباره خاشخاش رو آورده اند و علت آنرا عدم انجام تعهدات مسولین در وعده های شان خوانده اند .

رسانه ها از مذاکره نماینده دولت با نماینده حمکتیار در امریکا خبر میدهند مردم ما از انجام اعمال پشت پرده نگران میباشند .

عده در دیار بی گانگان لم داده واقعیت های موجود کشور را از عقب عینک های سیاه خویش مغرضانه مطابق میل و ذهن خویش ارزیابی می نمایند .

و عده دیگر غرض کسب رضایت دشمنان مردم از طریق نشرات کتاب ها , مضامین , مجله , جراید , سایت ها , خصومت های قومی , سمتی , لسانی , مذهبی , و غیره را دامن میزنند که مورد نفرت اکثریت مردم افغانستان در داخل و خارج کشور قرار گرفته اند .

گرداننده گان پشت پرده با براه انداختن بازی های گوناگون میخواهند افراد تجرید و منفور شده را که سالهای سال در خدمت قاچقبران و تروریستان قرار داشتند یکبار دیگر زیر نام انتخابات بر فرق مردم ما میخ کوب نمایند .

کمیسون حقوق بشر از پیداشدن 180 گور جمعی طی هفت سال گذشته در کشور خبر میدهد مردم علت گسترش گورهای متذکره را رسانیدن زورمندان , قاچقبران , جنایت کاران در اریکه قدرت بواسطه مداخله صریح سازمان آی اس آی طی سه ده اخیر میخوانند .

وزیر دفاع امریکا به نسبت ارتباط آی اس آی با هراس افگنان طالبان و حکمیتار اظهار نگرانی نموده است .

جوینده عضو پارلمان کشور عدم علاقمندی مردم را در مشارکت سیاسی , اقتصادی , فرهنگی , گروگان گرفتن اکثریت مردم بواسطه قدرتمندان میخواند و اضافه می نماید که اکثریت مردم از مزایای زنده گی محروم میباشند .

آقای هوتکی بی خبری مردم را از حقوق ملی و بین اللملی شان مانع به رسیدن اهداف شان میخواند .

خانم شمس میگوید مردم در جامعه هیچ نقش ندارند نمیدانند که چی کاری را انجام دهند اضافه می نماید مردم به کسانی خطاب میشود که فعلا˝ از مزایای زنده گی محروم شده اند .

استاد بریاللی میگوید محصلین از آینده خویش وبه نسبت دامن زدن خصومت های قومی , سمتی , مذهبی , توسطه گروها در پراگنده گی و چند دستگی به سر میبرند .

آقای جوینده اظهار داشت من با فرمان ریس جمهور که درآن هدایت داده است که پوهنتون سایه سیاست نباشد مخالف میباشم اضافه مینماید تا زمانیکه محصلین از آگاهی سیاسی برخوردار نباشند نمیتوان مردم را ازین تیکه داران زور و زر نجات داد مردم میگویند یکی از خواستهای اساسی اجانب دور نگاهداشتن افراد جامعه بخصوص جوانان از سیاست میباشد انگلیس ها میگویند بالای مردم فقیر و نادان بخوبی میتوان حکومت کرد .

یک تن هموطنان ما میگوید مردم ما در جامعه خود را بیگانه احساس میکنند زیراکه دولت و جامعه جهانی به وعده های خویش عمل نکرده اند .

حامد کرزی اظهار داشت مردم میگویند بخاطر آینده بهتر میخواهند قضایای گذشته را فراموش کنند درین رابطه جوینده اظهار داشت حاکم ساخنن فرهنگ معافیت زمینه گسترش تروریزم و جنایت را در جامعه مساعد میسازد .

هلبورک نماینده امریکا موجودیت هراس افگنان را خطر تهدید برای افغانستان پاکستان و هندوستان خوانده خواهان شامل شدن هند در راهبرد مبارزه با تروریزم شده است آگاهان امور تصامیم متذکره یک گام مثبت ارزیابی نموده اند .

مسولین از دعوت 35 تن سران اقوام غرض جمع آوری سلاح های غیر قانونی خبر میدهند .

آگاهان امور این تصمیم را مثل فعالیت سالهای گذشته دایاک وعده سرخرمن میدانند .

مسولن در بریتانیا 11 تن را که به اتهام تروریزم گرفتار شده اند پاکستانی خوانده اند مردم میگویند حافظ بجاه گفته بود .

کم ذات اگر قادر شود گردن زند استاذ را .

خلاصه اینکه مردم و آگاهان امور عامل چالش های فوق را تن ندادن نیروهای خارجی بخواست اکثریت مردم نیروهای داخلی و انجام اعمال خود سرانه آنها دانسته و یکی از راهای اساسی نجات آنرا مساعد نمودن زمینه همکاری صادقانه با مردم و نیروهای داخلی که با نیروهای خارجی در مبارزه بخاطر تامین صلح ثبات لازم و ملزوم یکدیگر میباشند میپندارند .

اضافه می نماید که بدون ایجاد یک اداره سالم و کارایی دستیابی به این امر بزرگ میسر نبوده و نمیباشد .

و ایجاد همچو اداره به تدویر انتخابات شفاف , آزاد , دموکراتیک , و جلب همکاری کشورهای امریکا , اتحادیه اروپا در محدود ساختن صلاحیت های زورمندان , قاچاقبران ,جنایت کاران نیاز داشته و یک امر حیاتی میباشد .


April 12th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات